Horeca- en winkelpersoneel met vr-brillen getraind tegen overvallen

Met het in gebruik nemen van een nieuwe virtuele training tegen overvallen heeft minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) zaterdag in Amsterdam de Week van de Veiligheid geopend. 

 

De training is bedoeld voor horeca- en winkelpersoneel. Het Centrum van Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) ontwierp een aantal 360-gradenvideo’s waarbij de overvallen zo natuurlijk mogelijk worden nagebootst.

''We roepen ondernemers op hun medewerkers goed voor te bereiden op overvallen en winkeldiefstal. Voorbereid personeel is immers criminaliteit de baas'', aldus Van der Steur.

Het CCV ontwikkelde de training samen met Koninklijke Horeca Nederland en Detailhandel Nederland. Thema van de Week van de Veiligheid is dit keer 'Ben jij voorbereid op criminaliteit?'

Deel deze pagina

Actuele berichten

Juist nu een horecazaak (ver)kopen in Utrecht? Joey geeft je tips

83483_3.jpg

Joey Hehamahua is horecamakelaar in de regio Utrecht en mede-eigenaar van Klaassen Horecamakelaardij BV. Hij weet daarom als geen ander wat er allemaal bij komt kijken als je een horecazaak in Utrecht wilt kopen óf, wat we door de coronacrisis misschien vaker gaan zien, wilt verkopen. Wij vroegen Joey hoe het er voor staat in de horeca en wat je als koper en verkoper nu het beste kan doen. Zo vertelt hij hoe je een gratis waardebepaling kan laten uitvoeren.


In de Utrechtse horeca lijken aardig wat klappen te vallen door de coronacrisis, merkt ook Joey. “Niemand zag dit aankomen en daarom heeft ook niemand zich er goed op kunnen voorbereiden. Het voelt heel oneerlijk, maar het is helaas de realiteit. Naar mijn idee is dit het moment om naar de toekomst te kijken en goed af te wegen hoe die er voor jouw bedrijf uit moet zien. En daar denk ik graag over mee.”

Gepassioneerde ondernemers

“Je zou denken dat we het aanbod aan horecabedrijven dat te koop komt enorm zien toenemen, maar dat is nog niet zo. We horen dat de meeste horecaondernemers gelukkig nog een goede zomer hebben kunnen draaien met veel vakantiegangers uit eigen land. Daarnaast zal de overheidssteun ook enigszins hebben bijgedragen. Uit het denken in kansen en de enorme flexibiliteit spreekt ook echt de passie voor het vak uit van de horecaondernemers. Ze bewegen mee met de vraag van de consument. Zo zijn terrassen vergroot en is het aanbieden van bezorgen sterk toegenomen. Dit laatste is iets waarvan we verwachten dat dit ook na de crisis zo zal blijven. Maar of de horeca het ook dit najaar nog volhouden, valt te bezien.”

Tweede sluiting

“Ook na de tweede sluiting zien we dat veel horecaondernemers creatief zijn en zich meer dan bij de eerste sluiting storten op bezorgen van maaltijden. Zichtbaar is ook dat overnameprijzen van horecabedrijven verder dalen en huurprijzen en huurvoorwaarden verbeteren, en dat er nog steeds ondernemers en starters zijn die kansen zien om juist nu horecabedrijven over te nemen.”

(Ver)kopen of nog even niet

Wij vroegen ons af of het nu wel een goed moment is om je horecabedrijf te verkopen, of dat je beter even kunt wachten. “Er zijn uiteenlopende redenen voor de verkoop, dit kan zijn vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, vanwege gezondheidsredenen of om bedrijfseconomische redenen, et cetera. Iedere reden heeft dan ook zijn eigen urgentie en aanpak. Het verkopen van een bedrijf is iets waar ondernemers niet vaak mee te maken hebben. Daarom is het verstandig je hier goed over te laten informeren door professionals met kennis en ervaring. Goede begeleiding is hierbij essentieel. En dat is waar wij om de hoek komen kijken.”

“Vanuit dat oogpunt is dit het moment om horeca aan te kopen.”

Maar zijn er nu wel kopers? “We zien twee reacties onder kandidaat-kopers. Je hebt een groep die afwacht en nu even pas op de plaats maakt (vaak de startende ondernemer). En je hebt een groep die deze tijd juist aangrijpt om een horecabedrijf over te nemen. En dan niet omdat ze een slaatje willen slaan uit het leed van een ander, maar meer omdat dus die andere groep kandidaat-kopers nu even niet doorpakt. Vanuit dat oogpunt is dit het moment om horeca aan te kopen, want je bent de anderen voor. Dit zijn soms ondernemers die al meerdere horecazaken hebben, maar ook starters die een financiering uit privékringen weten te krijgen. Uiteindelijk gaat het de verkoper erom dat er een koper wordt gevonden die er een realistische prijs voor geeft. En dat zien wij weer veelvuldig gebeuren.”

Financiering voor een horecaonderneming

Waar je als koper de financiering voor een horecazaak vandaan haalt? “Een aantal hebben de luxepositie dat ze door de jaren heen een goed eigen vermogen hebben op weten te bouwen waarmee ze nu kunnen investeren. Voor vreemd vermogen zien we dat banken mondjesmaat nog mee financieren. Maar uiteindelijk valt er voor een goed businessplan altijd financiering te krijgen. Dit gebeurt ook steeds vaker via crowdfunding, waarbij iedereen (dus ook vrienden en kennissen) laagdrempelig kan mee investeren. Dit kan al vanaf kleine bedragen en daar kan je vervolgens een goed rendement voor krijgen. Voor de horecaondernemer kan dat net de overbrugging zijn om de totale investering bij elkaar te krijgen. Een heel mooi instrument dus, zeker in deze tijden.”

Tip voor als je een horecabedrijf wilt kopen

“Laat je goed informeren over alle aspecten van het bedrijf”, sluit Joey af. “Hierbij valt te denken aan omzetcijfers, de voorwaarden uit het huurcontract en de verplichtingen die er op een bedrijf zitten. Verdiep je goed in de reële waarde van een bedrijf en laat je daarover gedegen adviseren door een professional.”

Gratis waardebepaling

Ben je benieuwd naar de waarde van jouw horecabedrijf op de huidige markt en hoe groot je kansen zijn op een verkoop? Bij Klaassen Horecamakelaardij BV adviseren ze je graag. Neem contact op met Joey Hehamahua voor een gratis waardebepaling via 0611744732 of door te mailen naar joey@klaassenbv.nl.

 

Lees meer

Handreiking Zakelijke dienstverlening Makelaars en Taxateurs

Versie 2.0 met ingang van 14 oktober 2020

Preambule
1. Deze afspraken gelden voor alle brancheactiviteiten.
2. Uitgangspunt is dat het helder en hanteerbaar is voor alle ondernemers, medewerkers en klanten.
3. Voor specifieke maatregelen wordt verwezen naar de branchegewijze voorlichting.
4. Ondernemers en klanten houden zich aan de RIVM-richtlijnen.
5. Brancheorganisaties, bedrijven en overheid communiceren over de afspraken. Makelaars maken de afspraken zichtbaar in hun kantoor.
6. Deze handreiking is gebaseerd op de informatie van https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19.


Voor makelaars en taxateurs:


• Houd 1,5 meter afstand en schud geen handen.
• Hygiëneregels hangen op een zichtbare plek in het kantoor (poster Rijksoverheid).
• Regels voor kopers en verkopers staan op de website (pop-up en/of homepage).
• Werkzaamheden waarvan de aard van het werk het toelaat, worden vanuit huis gedaan.
• Zorg voor maximale hygiëne, zeep, desinfecterende middelen en wijs aanwezigen op het belang van handen wassen (bijvoorbeeld ook regels ophangen in toilet). Maak regelmatig schoon.
• Het organiseren van open-huizen-dagen of een vorm van bezichtiging die erop lijkt is niet toegestaan.
• Werk zoveel mogelijk op afspraak, zodat de contacten met personen gedoseerd kunnen worden en verspreid over de dag.
• De bezichtigingen worden zo gepland dat er minimaal 15 minuten tussen de elkaar opvolgende bezichtigingen zit waarin de woning wordt geventileerd en desnoods ontsmet.
• Beperk afspraken op kantoor tot maximaal 2 personen.
• Neem vooraf een intake af met de personen, waarin gezondheidsregels worden besproken.
• Beperk bezichtigingen tot maximaal 2 personen (excl. een eventuele aankoopmakelaar) per bezichtiging. Vanzelfsprekend is de eigenaar/verkoper hierbij niet aanwezig.
• Het dragen van mondkapjes is zowel voor de makelaar als de personen die bezichtigen verplicht.

• Geadviseerd wordt dat zowel de makelaar als personen die bezichtigen handschoenen
dragen.
• Open deuren voor personen en reinig deurklinken.
• Spreek af dat er bij taxaties alleen door het huis gelopen wordt.
• Meterstanden worden door de makelaar in het bijzijn van de koper opgenomen
(maximaal 2 personen), met inachtneming van 1,5 meter afstand.
• De inspectieformulieren hoeven niet ondertekend te worden, maar worden ter
bevestiging aan partijen gemaild.
• Ga niet mee naar de notaris.
• Als er updates komen op deze afspraken worden die zo snel mogelijk.

 

Voor medewerkers:


• Werkzaamheden waarvan de aard van het werk het toelaat, worden vanuit huis gedaan.
• Houd 1,5 meter afstand.
• Was vaker je handen.
• Schud geen handen.
• Hoest en nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes.
• Blijf thuis als je een van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen,
keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°).
• Blijf thuis als iemand in jouw huis koorts heeft (vanaf de 38 C°) en/of benauwdheidsklachten.


Voor kopers:


• Houd 1,5 meter afstand.
• Schud geen handen.
• Handel zaken indien mogelijk digitaal of telefonisch af.
• Maak eerst een afspraak voordat je langs gaat bij een makelaarskantoor.
• Kom met maximaal 2 personen op afspraak of bezichtiging.
• Raak tijdens bezichtigingen zo min mogelijk aan, de makelaar opent alle deuren.
• Blijf thuis als je een van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, loopneus,
niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°) en zeg afspraken in jouw huis af.
• Blijf thuis als iemand in jouw huis koorts heeft (vanaf de 38 C°) en/of
benauwdheidsklachten en zeg afspraken in jouw huis af.
• Volg altijd de aanwijzingen van de makelaar en taxateur.
Voor verkopers:
• Houd 1,5 meter afstand.
• Schud geen handen.
• Handel zaken zo veel mogelijk digitaal of telefonisch af.
• Maak eerst een afspraak voordat je langs gaat bij een makelaarskantoor.
• Zorg dat er niemand thuis is tijdens bezichtigingen en de eindinspectie. Wat de fotosessie betreft, wordt de fotograaf begeleid door maximaal 1 andere persoon, bij voorkeur alleen de verkoper of, indien niet anders mogelijk, de makelaar.
• Laat de taxateur alleen door het huis lopen.
• Zeg de afspraak met de makelaar of taxateur af als je een van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°).
• Zeg de afspraak met de makelaar of taxateur af als iemand in jouw huis koorts heeft (vanaf de 38 C°) en/of benauwdheidsklachten.
• Volg altijd de aanwijzingen van de makelaar en taxateur.

Lees meer