Aantal banen op oproepbasis groeit met ruim een derde

Het aantal werknemersbanen op oproepbasis is in vijf jaar tijd met ruim een derde toegenomen.

Tussen 2010 en 2015 groeide het aantal oproepbanen met 143.000, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.

In 2010 ging het nog om 5 procent van alle banen voor werknemers. Vorig jaar lag het percentage op 7 procent. Dat komt neer op 545.000 banen.

Het overgrote deel van deze banen wordt vervuld door jongeren van 15 tot 25 jaar. Meer dan de helft van de oproepkrachten is een scholier of student.

Horeca

Met name in de horeca werken relatief veel oproepkrachten. Een kwart van de werknemersbanen in die sector is op oproepbasis. Onder keukenhulpen is het aandeel oproepkrachten het hoogst (44 procent). Daarna volgen kelners en barpersoneel (35 procent) en kassamedewerkers (32 procent).

Het percentage oproepkrachten in de horeca groeide tussen 2010 en 2015 van 19 naar 26 procent. De stijging was vooral in 2014 en 2015 zichtbaar.

Ook het aandeel oproepbanen in de bedrijfstakken handel en cultuur, landbouw en sport en recreatie nam in de afgelopen vijf jaar toe. Dit zijn takken waarin relatief veel oproepbanen zijn. In de gezondheids- en welzijnszorg is het percentage oproepbanen in de afgelopen twee jaar licht gedaald.

Laagste uurloon

De uurlonen voor oproepkrachten verschillen sterk per bedrijfstak. In de horeca verdiende een oproepkracht vorig jaar gemiddeld het laagste uurloon. Dat was iets minder dan 10 euro per uur. Dit komt onder meer doordat er in de horeca relatief veel jongeren als oproepkracht werken. Zij verdienen vaak het minimumjeugdloon. Van de oproepkrachten in de horeca is bijna drie kwart tussen de 15 en 25 jaar.

In de gezondheids- en welzijnszorg en het onderwijs ligt het uurloon gemiddeld veel hoger. In die sector wordt gemiddeld 17 euro per uur betaald aan een oproepkracht. In deze bedrijfstak is ruim 40 procent van de oproepkrachten 35 jaar of ouder. Slechts 34 procent is tussen de 15 en 25 jaar.

Behoefte

Vorig jaar zei ruim de helft van de oproepkrachten op deze manier te werken uit een behoefte aan flexibiliteit. Dit aandeel is twee keer zo hoog als onder alle flexibele werknemers. Met name onder de jongste (15 tot 25 jaar) en de oudste (65 tot 75 jaar) leeftijdsgroepen is de behoefte aan flexibiliteit groot.

Van de uitzendkrachten heeft 57 procent naar eigen zeggen een flexbaan, omdat het niet lukt om een contract te krijgen. Deze reden is voor oproepkrachten veel minder belangrijk. Slechts een kwart zegt dat dit de reden is om op oproepbasis te werken.

FNV

Vakbond FNV noemt de toename een groot probleem. “Vaak gaat het om mensen die niet eens genoeg uren krijgen om het minimumloon te kunnen verdienen”, aldus FNV-vicevoorzitter Gijs van Dijk in een persverklaring. Werkgevers moeten volgens hem “ophouden met smoesjes en huilverhalen dat ze niet anders kunnen”.

FNV heeft al eerder in de zorg een verbod afgedwongen op nulurencontracten, en wil dat nu ook in andere sectoren bereiken. Volgens de vakbond zijn winsten van bedrijven hoog, en blijven de inkomens van de werknemers daarbij achter. Bovendien neemt het aantal “onzekere contracten” volgens FNV toe.

Deel deze pagina

Actuele berichten

Horecamakelaars geven prijs: ‘Nu is hét moment om je Amsterdamse horecazaak te verkopen’

83773_IMG_9724-bewerkt-scaled-2.jpg

Stel je voor: na duizenden geserveerde borden, ontelbaar veel getapte biertjes en massa’s voldane gasten neem je afscheid van je Amsterdamse horecazaak. Dan verdient jouw bedrijf een goede opvolger. Dat snappen de horecamakelaars van Klaassen Horecamakelaardij als geen ander. Het driekoppige Amsterdamse team van Klaassen vertelt wat je als verkoper het beste kunt doen.

Lees meer

Klaassen Horecamakelaardij is een nieuwe samenwerking aangegaan

83762_logo.svg

Recent is Klaassen Horecamakelaardij  een samenwerking aangegaan met Horecaspot. Een platform met landelijk en actueel aanbod van horecabedrijven, -vastgoed, – beleggingen en discrete objecten. Ons aanbod is nu, naast op onze eigen website, ook te vinden op Horecaspot.nl

Over Horecaspot 
Dit initiatief is opgezet om een overzichtelijk platform te creëren waar zoekers kunnen vinden wat ze zoeken. De beginnende horecaondernemer die op zoek is naar een eerste horecabedrijf. Of een ondernemer die juist op zoek is naar uitbreiding van zijn of haar succesconcept. Er wordt onderscheid gemaakt tussen vastgoed (huur en koop), beleggingen en daarnaast is er ook ruimte voor alle discrete objecten. In deze laatste genoemde categorie, wordt er door middel van beknopte informatie en één foto een kleine sneak peak gegeven van het discrete object. Bij serieuze interesse kan er contact worden opgenomen met de desbetreffende makelaar voor meer informatie. Soms kan het zijn dat er eerst een geheimhoudingsverklaring getekend moet worden.

Eenvoudiger vinden van een ideale horecaplek
Horecaspot wil een plek creëren waar het vinden van de ideale horecaplek eenvoudiger wordt. Overzichtelijk en duidelijk, maar ook voorzien van specifieke en belangrijke gegevens van het horeca object. Bij ieder object worden de specificaties weergeven en de mogelijkheden om contact op te nemen, een brochure of een bezichtiging aan te vragen. De aanvraag gaat rechtstreeks naar de betreffende horecamakelaar, zonder tussenkomst van Horecaspot.nl

 
Lees meer